Apotti ei ole yhteensopiva edes itsensä kanssa

 



Tunnetko Maisan?  Maisa on Apotin digitaalinen asiakasportaali, jonka avulla voit hoitaa omia terveyteen liittyviä asioitasi ajasta ja paikasta riippumatta.

Olen jo 20 vuotta odottanut laillista ja tietoturvallista mahdollisuutta digitaaliseen asiointiin terveyskeskuksen tai hoitavan lääkärin kanssa. Nyt siis ammattilaisten käyttämä paljon parjattu Apotti saa parikseen potilaan käyttöliittymän omiin potilastietoihinsa.  Jippii!

Apotti on lähtenyt nilkuttaen liikkeelle. Apotista ei ole kuultu yhtään hyvää sanaa. Aika ajoin Jorvin ylilääkäri Eeva-Maija Nieminen tulee uutisiimme moittimaan Apottia.  Apotti onkin hyvä syntipukki kaikelle.  Ikään kuin tietokatkoksia ja lääkitysvirheitä ei olisi tapahtunut ennen Apottia ollenkaan.

Onkin niin, että Apotti on karulla tavalla läpivalaissut koko terveydenhuoltomme johtamisen sekasortoisen ja pirstaloituneen marssijärjestyksen. Ei riitä, että Apotti sopii yhteen HUS:in ja Helsingin kaupungin vanhojen tietojärjestelmien kanssa. Sen on taivuttava niin Kanta– järjestelmään kuin STM:n ohjeisiin, THL: n ja Valviran tilastointivelvoitteisiin, lääkkeiden on sovittava Fimean ja Reseptikeskuksen ja Luoja ties minkä muun järjestelmän kanssa. Varmaankin sen on täytettävä kaikki tietoturvamääräykset toisaalta tietojen salaamisesta ja toisaalta kriittisten tietojen reaaliaikaisesta saavutettavuudesta.  Epicin pojat amerikoissa eivät varmaankaan osanneet kuvitella, että Suomessa oli jo yli 20 vuotta tehty sähköisiä potilasarkistoja. Ehkä osasivat, mutta he eivät voineet kuvitellakaan, että pilkuntarkasti tunnolliset suomalaiset siirtävät vanhoista järjestelmistään myös roskakorit, vintit ja kellarin romuvarastot muutossa. Ja nyt ollaan kusessa, mukana on niin monta kokkia, että soppaa on mahdotonta hallita.

 

Päätöksenteon marssijärjestyksen sotkut ovat tulleet koronan aikana kaikelle kansalle selviksi.  Terve järki ei ole mitään, aina löytyy viimeistään perustuslaki, jolla voidaan torpata kaikki kiireelliset, jopa välttämättömät toimet. Tai onhan se toisaalta ihan selvää: kukaan ei missään olosuhteissa ota vastuuta mistään. Aki Lindenkin retostelee Twitterissä että teki hartiavoimin töitä soten kaatamiseksi.  No, ehkä on parempikin, ettei yrittänyt johtaa HUS:ia. 

 

Maisalla saa suojatun ja myös laillisen yhteyden lääkäriin tai hoitajaan ja potilastietoihinsa

Olen sydän kylmänä odottanut, kuka rassukka saa Mustan Pekan käteensä, kun ensimmäistä kertaa kirjaudun jonnekin päivystykseen sisään Apotin kautta. Onneksi oli tullut aiemmin ilmoitus, että voin kirjautua Maisaan ja viedä sinne omat tietoni. Etenkin lääkelistaani on Meilahden eri klinikoilla käytetty kymmeniä tunteja, sillä joka klinikan ja päivystyksen pitää kirjata sisään lääkitys.  Se ei siis siirry paikasta toiseen.

Minulla on jo vuosia ollut siististi Wordiin kirjoitettu lääkelista, jossa on 9 päivittäin käyttämääni lääkettä (verenpaineeseen 3 eri lääkettä).  Lisäksi D-vitamiini ja kalsiumlisä. Tarvittaessa käytettäviä lääkkeitä 5. Sairaalassa minuun tiputetaan kerran kuussa kahta ainetta. Tämän lisäksi psoriaasirasvat ja -liuokset ja kuivasilmäisyyteen tipat.

Maisassa oli lääkitys-osio.  Hitaasti ja varmasti sitä täyttelin, kauppanimen lisäksi Maisa etsi ja löysi vaikuttavan aineen, joka sinne ihan oikein kirjautui.  Kysyttiin myös aloituspäivämäärää ja kommentit. Tein töitä, kaivoin mappeja, löysin päivämääriä jopa viime vuosituhannelta.  Muistin hyvin, kuka ja missä mutta ennen muuta mihin tarkoitukseen lääke oli määrätty.  Tosin ei kysytty, mihin vaivaan lääkettä käytetään, ei myöskään annostusta. 

Olin siis tehnyt monta tuntia ”potilastyötä”.  Tiesin lääkkeiden kirjaamisen Apottiin olevan työlästä. Luulin, että esityöni olisi otettu vastaan riemunkiljahduksin.  Maisaa täyttäessäni sain käsityksen, että lääkäri/sairaanhoitaja sitten voi vain hyväksynnällä klikata lääkkeen sisään Apotti-järjestelmään parissa minuutissa.

Eikö mitä!  Työni jäi käyttämättä.  Päivystyksen sairaanhoitaja aloitti kaiken alusta. Onneksi minulla oli myös paperinen lista mukanani, jotta mikro- ja milligrammat tulevat oikein. Apotin oma lääkelista käyttöliittymä oli aivan erilainen.  Siinä ei kysytty aloituspäivämääriä. Lääkkeistä puhuttiin vaikuttavien aineiden perusteella. Pyöräytettiin lista vielä näköjään Kanta-järjestelmän tai reseptikeskuksen kautta. Joihinkin tuli mukaan reseptinkirjoittajan nimi, jos kyseessä oli Meilahden lääkäri, vaikka resepti olisi kirjoitettu yksityisvastaanotolla. 

Osastolla lääkärillä meni varmaankin vielä pitkään listan kanssa. Listaan jäi vieläkin kummallisuuksia, ja merkillisiä alkamispäiviä. Hassuja merkintöjä: ”Tuntematon lääke” Apobase Creme emulsiovoide 1 tabletti kerran vuorokaudessa.

Saatanan tunarit!

Potilas on keskiössä vain korulauseissa. Jos potilas ei ole asetettu pakkohoitoon erillisellä määräyksellä, hän viime kädessä voi itse päättää, mitä lääkärin määräämiä lääkkeitä hän suuhunsa pistää. On aivan käsittämätöntä, että Apotti/Maisa on rakentanut itsensä kanssa yhteensopimattoman järjestelmän.  Ennen muuta koen potilasta vähätteleväksi ja loukkaavaksi turhan työn teettämisen, jota ei edes aiota hyödyntää.

Nyt kai koulutetaan lääkäreitä niin paljon lisää, että tulevasta sukupolvesta joka 80. koulutetaan lääkäriksi. Ei tässä lisää lääkäreitä tarvita.  Tarvitaan kunnon työkalut.  Lääkärien sijaan koulutetaan hieman potilaita.  Laitetaan sinne Maisaan kunnon ohjelma, jonka avulla potilas voi ylläpitää ajantasaista lääkityslistaansa reaaliaikaisesti koko ajan. Lääkärin tehtäväksi jää lääkityksen määrääminen ja reseptin kirjoittaminen.  Lääkelistan ylläpitoon kykenee valtaosa suomalaisista, lisäksi monella vanhuksella on aikuisia lapsia, jotka voivat olla apuna.

Ei siis kouluteta yhtään lääkäriä lisää.  Koulutetaan potilaita.  Taidanpa avata verkossa potilaskoulun!  Vapise Maria Nordin! 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jos korona vie sairaalaan - nämä vinkit puuttuvat THL:n sivuilta

Parempi kipulääke saatavilla Suomessakin - paitsi tilapäisesti loppu

Potilas vertaili Helsingin yksityiset lääkärikeskukset