Outoa peliä Kela-kyytilaskutuksissa - koronaa uhmaten


Ulkomailla taksin takapenkillä (ja taksiuudistuksen jälkeen joskus Suomessakin) asiakas seuraa sydän kylmänä, miten taksamittari raksuttaa.  Mennäänkö lyhintä reittiä, vai pidempää kiertotietä.

Kela korvaa sairastamiseen liittyvät taksimatkat, jos on lääkärintodistus taksikyydin tarpeellisuudesta. Jos taksikyydin tarve on pidempiaikainen, todistus on voimassa "toistaiseksi".  On hyvä asia, että Kela-kyytejä on mahdollista yhdistellä.  Onhan vaikkapa Kittilästä Rovaniemen keskussairaalaan yli 150 kilometriä, samassa kyydissä kulkee useampikin mummo ja Kelan rahaa säästyy.  Nyt korona-aikana matkoja ei yhdistellä. 

Kun Kela kilpailutti palveluntuottajat (eli käytettävän taksiyrityksen), aluksi voittaja oli Taksi Helsinki, jota onkin haikeasti ikävä.  Kilpailutuksen voittaneen  Menevän verkkosivuillla kerrotaan, että Lapissa saa palvelua inanarinsaamen ja kolttasaamen kielilläkin.  Hyvä niin.  Lapissa kelataksiajot onkin suhteellisesti isompi bisnes, koska sairaalamatkat voivat olla satoja kilometrerjä. 

Kela-kyytejä on kahdenlaisia: 1) edellisenä päivänä etukäteen tilattavat, kun on tiedossa vastaanotto- tai tutkimusaika sairaalassa tai terveyskeskuksessa.  Nämä kyydit toimivat hyvin, tilaaja saa 15 minuutin aikaikkunan, jonka sisällä taksi noutaa ilmoitetusta osoitteesta.  Menevän appi tulee puhelimeen ja kyydin saapumista voi seurata. Etenkin sillä voi metsästää eksynyttä taksia.   

2) tarvittaessa tilattavat kyydit.  Vain harvoin tietää, mihin kellonaikaan sairaalasta kotiutetaan. Siksi kyyti tilataan vasta kun ollaan valmiita lähtemään.  Kelan ohjeen mukaan taksi tulee tunnin kuluessa.  Eli asiakasta pakko-odotutetaan aina lähes tunti.  Joskus Meilahden tornisairaalan ala-aulassa on ollut kymmeniä potilaita kyytiä odottamassa, turvaväleistä ei tietoakaan, istumapaikatkin kortilla. Jos siinä on tartunta, tulee kymmeniä vaikeasti jäljitettäviä altistuksia.  

Näissä tapauksissa en immuunisuppressiopotilaana ole jäänyt siihen taksia tai koronaa odottelemaan, vaan tilasin omalla rahalla TaksiHelsingin. En ymmärrä, mikä tuon pakko-odottamisen tarkoitus on.  Potilaat ovat kuitenkin monesti hyvin sairaita, kipeitä ja väsyneitä.  On aika turhauttavaa istua tuota tunnin karenssia, voisihan taksifirma hoitaa asian heti alta pois. Vai onko kyseessä Kelan piilosäästö, kaikki maksukykyiset matkustavat omalla rahallaan välttääkseen odotusta ja koronariskiä? Jos invatakseista olisi pulaa, odotuksen ymmärtää.  Kuitenkin merkittävä osa asiakkaista ei tarvitse apuvälineitä ja pystyy itse siirtymään autoon, ja voisi siis matkustaa tavallisella Menevän taksilla, joita seisoo Meilahden taksijonossa.  Miksei niitä voida käyttää?  

Menevän rämisevillä ja loppuunajetuillla invatakseilla on navigaattorit, jotka määräävät ajettavan reitin. Olen lukemattomia kertoja kulkenut taksilla Meilahden ja kodin väliä.  Sturenkadun kautta on lyhin, nopein ja halvin reitti. Aika usein kuski suotuu Sturenkatua pitkin ajamaan, kun lupaan neuvoa reitin.  Jostain syystä kuljettajat ovat kotoisin muualta Suomesta kuin Helsingistä, joten he eivät tunne kaupunkia. 

Tällä viikolla lähtö Meilahteen oli iltapäivällä kahden tietämillä.  Kuski oli vähän eksynyt matkalla, joten oli hieman kiire ja hän suostuikin Sturenkadun kautta ajamaan.  Hinta 15.90 € matka 6.1 kilometriä

Paluukyyti (tunnin odottelun jälkeen) oli kahdeksan tietämillä. Sanoin, että haluaisin ajettavan Sturenkadun kautta, voin neuvoa reitin.  Kuljettaja lähti kuitenkin Koskelantien kautta Hinta 22.86 matka 8,3 km.

Jälkimmäinen kyyti siis yli 7 euroa kalliimpi. Näissä Menevä-kyydeissä on kaikkia kummallisuuksia, joita en ymmärrä, kuten hidasajo -taksa, jolla ei ole mitään tekemistä liikenteen hitauden kanssa. Menevän kuskit sanovat, että heidän navigaattorina käskee ajamaan Koskelantietä.  En käsitä.  Eli on voitettu hintakilpailu, mutta bisnestä tehdäänkin sitten kiertelemällä kilometrien turhia lenkkejä. 

Laitoin asiasta viestiä Kelaan, joka kehotti ottamaan yhteyttä palveluntuottajaan.  Ei minua kiinnosta nyt tämä minulta kusetettu seitsemän euroa.  Silmämääräisesti Kela-kyyteihin oikeutetut potilaat ovat hyvin hauraita, vanhoja ja monisairaita.  He tuskin jaksavat ja osaavat kaikkiin ylimääräisiin kiertoteihin reagoida. Useimmat ovat taksimatkojen suurkuluttajia, joiden 300 euron omavastuun täytyttyä kaikki kustannukset menevät Kelan piikkiin. 

Entäpä jos kaikilta Kela-kyytiä käyttäviltä laskutetaan ylimääräisiä kertoajeluja samalla tavoin? Odottaako Kela, että kaikki mummut viitsivät reklamoida Menevään? Palveluntuottajan valvonta on siis ulkoistettu vanhuksille ja vaikeavammaisielle kyydintarvitsijoille. 

En tunne taksilakia riittävän hyvin, että osaisin sanoa, miten taksilaki Kela-kyyteihin suhtautuu. En myöskään tiedä, ovatko Menevä-kuskit itsenäisiä ammatinharjoittajia vai työsuhteessa. 

Liikalaskutus on silti pikkuasia.  Potilaille on vakuuteltu, että sairaaloissa ja terveyskeskuksissa voi turvallisesti asioida korona-aikana.  Maskeja käytetään ja turvallisuudesta huolehditaan.

Kunnes sitten paluukyytiä odottelevat pakko-altistetaan jopa kymmenille vältettävissä oleville kontakteille jopa tunnin ajaksi.  Nämä kyytiä odottavat potilaat eivät voi asiaan vaikuttaa.  Kaikilla ei ole varaa tilata paluukyytiä omalla rahalla.  Ulkona ei ole tuoleja eikä näillä keleillä tarkene odotella.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jos korona vie sairaalaan - nämä vinkit puuttuvat THL:n sivuilta

Parempi kipulääke saatavilla Suomessakin - paitsi tilapäisesti loppu

Potilas vertaili Helsingin yksityiset lääkärikeskukset