eResepti vähentää potilaan juoksuttamista paikasta toiseen
Puolisoni potkulautaili räntäsateessa apteekkiin hakemaan lääkkeen,
jonka reseptin uusimisesta Kela ja KanTa -palvelut oli laittanut
tekstiviestin kännykkääni.
Arabianrannan apteekissa ei lääkettä ollutkaan. Kertoivat sen loppuneen myös maahantuojan varastosta. Puolisoni keksi, että soitetaanpa Yliopiston Apteekkiin, jos Viikissä olisi. Soitin, eipä ollut. Tietokoneajan etuja sekin, että Yliopiston Apteekin palvelunumero osasi sanoa, että Helsingissä on kaksi pakkausta, Alppikatu 2:n apteekissa. Ja samalla puhelulla varasi toisen minulle. Hyvä näin.
Diakonissalaitoksen sisäpihan YA on söpö rakennus räntäsateessakin. Ehkä eResepti tosiaan on vaikea lääkärille, sillä taas oli uusinut vain kolmeksi kuukaudeksi. eReseptiä moittineet lääkärit ja apteekit ovat sanoneet, että annosteluohjeet menevät helposti väärin, jos ei keskity. Ainahan on sanottu huonosta käsialasta, että siitä ei apteekissakaan saada selvää. Aiemmin apteekkien kai oli helpompi korjata lääkärin kirjoitusvirheitä puhelimessa. eResepti on lahjomattomampi, siihen ei niin vaan tehdäkään korjauksia.
Potilas tietysti on taipuvainen ajattelemaan, että huolellisuus on lääkärille hyvä ominaisuus. Sitä on hyvä harjoitella eReseptin kanssa. Luultavasti lääkärini oppii uusimaan reseptin koko vuodeksi, kun on tarpeeksi monta vuotta kolmen kuukauden reseptejä kirjoittanut.
Ystävällinen farmaseutti kysyikin, voivatko he uusia eReseptin. Minähän ihan kummastuin, sillä ei ole ennen apteekit tarjoutuneet reseptejä uusimaan Ilahduin tietysti. Eikö kuulemma kanta-asiakkaalle edes maksa mitään. Uusimisesta tulee ilmoitus tekstiviestinä Kelalta.
Kun itse uusin eReseptiä, piti ensin soittaa terveysasemalle. Siellä onneksi on takaisinsoittopalvelu. Hoitaja soittaa, kerroin asian ja hän sanoi sanovansa lääkärille. Ja niin hoitaja oli tehnytkin. Ehkä eResepti on lääkärille työläs, mutta säästähän se ennen kaikkea potilaan aikaa ja kulkemista. Paperireseptit piti viedä uusittavaksi ja hakea terveyskeskuksesta. Vanhoille ja huonosti liikkuville tämä on tarkoittanut taksikyytiä. Hoitajan aikaa on mennyt kahteen kertaan, puhelimessa potilaan kanssa ja sitten lääkärille asiasta kertomiseen.
Jotain kummallista tässä suomalaisessa mielenlaadussa on. eReseptistä on lehdissä kirjoitettu vain kielteisiä asioita, lähinnä lääkärikunnan toimesta. En ole törmännyt lehdissä juttuihin, joissa eReseptiä olisi kiitelty. Tai kyse onkin terveydenhuollon perusasetelmasta: potilas ei ole niin tärkeä.
#eHealth #kela #ya #apteekki #potilas
Arabianrannan apteekissa ei lääkettä ollutkaan. Kertoivat sen loppuneen myös maahantuojan varastosta. Puolisoni keksi, että soitetaanpa Yliopiston Apteekkiin, jos Viikissä olisi. Soitin, eipä ollut. Tietokoneajan etuja sekin, että Yliopiston Apteekin palvelunumero osasi sanoa, että Helsingissä on kaksi pakkausta, Alppikatu 2:n apteekissa. Ja samalla puhelulla varasi toisen minulle. Hyvä näin.
Diakonissalaitoksen sisäpihan YA on söpö rakennus räntäsateessakin. Ehkä eResepti tosiaan on vaikea lääkärille, sillä taas oli uusinut vain kolmeksi kuukaudeksi. eReseptiä moittineet lääkärit ja apteekit ovat sanoneet, että annosteluohjeet menevät helposti väärin, jos ei keskity. Ainahan on sanottu huonosta käsialasta, että siitä ei apteekissakaan saada selvää. Aiemmin apteekkien kai oli helpompi korjata lääkärin kirjoitusvirheitä puhelimessa. eResepti on lahjomattomampi, siihen ei niin vaan tehdäkään korjauksia.
Potilas tietysti on taipuvainen ajattelemaan, että huolellisuus on lääkärille hyvä ominaisuus. Sitä on hyvä harjoitella eReseptin kanssa. Luultavasti lääkärini oppii uusimaan reseptin koko vuodeksi, kun on tarpeeksi monta vuotta kolmen kuukauden reseptejä kirjoittanut.
Ystävällinen farmaseutti kysyikin, voivatko he uusia eReseptin. Minähän ihan kummastuin, sillä ei ole ennen apteekit tarjoutuneet reseptejä uusimaan Ilahduin tietysti. Eikö kuulemma kanta-asiakkaalle edes maksa mitään. Uusimisesta tulee ilmoitus tekstiviestinä Kelalta.
Kun itse uusin eReseptiä, piti ensin soittaa terveysasemalle. Siellä onneksi on takaisinsoittopalvelu. Hoitaja soittaa, kerroin asian ja hän sanoi sanovansa lääkärille. Ja niin hoitaja oli tehnytkin. Ehkä eResepti on lääkärille työläs, mutta säästähän se ennen kaikkea potilaan aikaa ja kulkemista. Paperireseptit piti viedä uusittavaksi ja hakea terveyskeskuksesta. Vanhoille ja huonosti liikkuville tämä on tarkoittanut taksikyytiä. Hoitajan aikaa on mennyt kahteen kertaan, puhelimessa potilaan kanssa ja sitten lääkärille asiasta kertomiseen.
Jotain kummallista tässä suomalaisessa mielenlaadussa on. eReseptistä on lehdissä kirjoitettu vain kielteisiä asioita, lähinnä lääkärikunnan toimesta. En ole törmännyt lehdissä juttuihin, joissa eReseptiä olisi kiitelty. Tai kyse onkin terveydenhuollon perusasetelmasta: potilas ei ole niin tärkeä.
#eHealth #kela #ya #apteekki #potilas
Kommentit