1 000 lääkäriä vai tolkkua kirjaamiseen?
Sairaan hyvä potilas on saanut vuoden kuluessa lähituntumaa terveydenhuollon palvelutapahtumista
siinä määrin, että voin julistautua asiantuntijapotilaaksi. Kymmeniä lääkärissä
ja päivystyksissä käyntejä, toistakymmentä erikoisalaa, toistakymmentä
hoitovuorokautta Meilahden eri osastoilla. Lääkärikohtaamisia lähemmäs pitkälti
toista sataa kertaa. Hyvin hoidettu. Kiitos.
Kuluneen vuoden aikana kymmenet lääkärit eri klinikoilla ja
päivystyksissä ovat joutuneet käymään läpi monisatasivuista
sairauskertomustietomössöä. Jokainen palvelutapahtuma
alkaa: esitiedoilla. Olen pahoillani aiheuttamastani ajanhukasta ja vaivasta lääkäreille.
Anteeksi. Tämä ei ole pelkästään minun syytäni, osayyllisiä myös ovat tyhmät ja huonosti toimivat potilastietojärjestelmät.
Hallitusneuvotteluissa on väläytetty 1 000 lääkärin
lisäämistä perusterveydenhuoltoon. Mistäs ne löytyisivät? Helsinki aloittanee palvelusetelit
yksityisille palvelutapahtumatuottajille. Kyllä se toimii ehkä lapsen
korvasäryssä ja työikäisen alaselkäkivussa, joka tarvitsee saikkulapun ja
kipulääkettä. Monisairaan ja etenkin monioireisen – saati ikääntyneen - harvinaissairaan
vastaanotto vaatii paneutumista ja ennen muuta paljon aikaa.
Entisessä elämässäni perheeni sai elantomme talousuutisten analysoinnista.
Ennen Googlea ja nettiä uusi tieto oli etsittävä eri maiden sanomalehdistä. Asiakkaamme
maksoivat siitä, että luimme maailman tärkeimmät talouslehdet heidän
puolestaan. Etsimme asiakkaalle hänen tarvitsemansa tärkeät uutiset, josta
teimme referaatin. Asiakkaan vain piti tietää, mikä on hänelle tärkeää. Voisiko myös terveydenhuollossa onnistua oleellisen tiedon erottelu roskainformaatiosta?
Olenhan kertonut, että minulla on sairauskertomusta ja
epikriisiä pelkästään Meilahdesta yli 100 sivua. Joka poliklinikka erikseen. Tästä tietomassasta ehkä vain 1-2 % on
sellaista tietoa, joka lääkärin on hyvä tietää kaikissa hoitotilanteissa.
Tällaista tietoa on potilaan pitkäaikaissairaudet ja niihin määrätty lääkitys,
myös muut diagnoosit ja leikkaukset, lääkeaineallergiat. Yksityissektorilla jo vuosikymmeniä sitten
tehdyt diagnoosit ja toimenpiteet kuitenkin puuttuvat näistä tiedoista.
Jospa nämä esitiedot tehtäisiin yhdellä kertaa valmiiksi, kaikkien
erikoisalojen ja klinikoiden merkittävistä tiedoista. Myös potilas saisi itse nähtäväkseen
esitiedot, jotta lähtötaso on lääkärin kanssa aina yhteinen. Potilaan
osallistaminen – joka tuntuu olevan muodikas termi – alkaa tästä. Kun esitietoreferaatti
tehdään kerran kunnolla, se säästää valtavasti aikaa kymmeniltä seuraavilta palvelutapahtumilta.
Jos potilas saa olettaa, että lääkäri
tutustuu tähän esitietosivuun, hänen ei tarvitse kertoa niitä kerta toisensa
jälkeen uudestaan.
Ennen kuin rekrytoidaan ne 1 000 lääkäriä
perusterveydenhuoltoon, on aika paneutua toimintatapojen järkeistämiseen. Potilaita voi oikeasti osallistaa ymmärtämään
omaa hoitoaan ja hoitosuunnitelmaansa ja oppimaan omahoitoa itsenäisesti tai
digitaalisen tuen avulla. Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välistä
kuilua voi kaventaa.
Potilaat ovat yhä vanhempia ja elävät pitkään. He ovat ehtineet
kerätä tukun pitkäaikaissairauksia ja loppusuoralla tulevat mukaan muistivaikeudet.
Digitalisaatio ja ohjelmistot, eikä edes ne 1 000 bonuslääkäriä ratkaise vanhan
ja monisairaan potilaan repaleista esitieto-ongelmaa. Tarvitaan tietosisällön
uudelleenajattelua. Keskeisimmät potilastiedot
on nähtävä yhdestä paikasta, samalta sivulta, yhdellä silmäyksellä. On tehtävä potilastietosivu.
Uuden hallituksen mantra on osallistaminen. Soten rakentamisessa potilaat voisivat tehdä
osansa ja koota osan esitiedoista (kirurgisiin toimenpiteisiin tehtävä sähköinen
esitietolomake on hyvä lähtökohta) ja sitten omalääkärinsä kanssa sitä ehkä
vähän täydentää. Aloitetaan niistä
potilaista, jotka tähän pystyvät. Näin jää sitten aikaa niille, jotka eivät
enää muista tai ymmärrä.
Tässä Rinteen hallitukselle ja sotelle hyvä tulevaisuusinvestointi,
joka maksaa itsensä takaisin nopeasti. Kun tämä potilastietosivu on etälääkärin
käytössä, hän voi nopeasti ottaa kantaa uusiin ongelmiin ja ratkaista ne vaarantamatta
potilasturvallisuutta. Viedään
sotedigiloikka maaliin äkkiä, niin säästyy lääkärin aikaa niille, jotka sitä kipeimmin
tarvitsevat.
Ehkäpä Apotti ei olekaan niin huono. Oli uutta lukea Suomen Kuvalehdestä, että se kysyy potilaan kaikkia diagnooseja. "Lääkärit siirtävät diagnooseja käsityönä". Minulla ei ole yhdessäkään eprikriisissä mainittu kuin yksi, korkeintaan kaksi diagnoosia. En ole itsekään laskenut, niitä on pitkälti toisakymmentä, enemmänkin, jos pikkuvaivat laskee. Suomen Kuvalehden juttu (6.6.2019) oli kuin toiselta planeetalta. Eli jos Apotti pakottaa tähän, se on hyvä juttu. Jo oli aikakin.
Ehkäpä Apotti ei olekaan niin huono. Oli uutta lukea Suomen Kuvalehdestä, että se kysyy potilaan kaikkia diagnooseja. "Lääkärit siirtävät diagnooseja käsityönä". Minulla ei ole yhdessäkään eprikriisissä mainittu kuin yksi, korkeintaan kaksi diagnoosia. En ole itsekään laskenut, niitä on pitkälti toisakymmentä, enemmänkin, jos pikkuvaivat laskee. Suomen Kuvalehden juttu (6.6.2019) oli kuin toiselta planeetalta. Eli jos Apotti pakottaa tähän, se on hyvä juttu. Jo oli aikakin.
Olen kuullut huhuja, että ollaan valmistelemassa Käypä
Hoito-suositusta monisairaille. Sitä tarvitaan. Voisiko sekin voisi rakentua tämäntapaiseen ajatteluun?
Kommentit