Hammaslääkäripäivystykset pikatestissä - Attendolla hyvät ajanvarausverkkosivut

Helatorstaina yllätti äkillinen hammaskipu.  Koska olen parin viikon päästä lähdössä Bhutaniin, ajattelin, että on parasta varmistaa heti ettei ole mitään useampaa käyntikertaa vaativaa remonttia tiedossa.

Lääkärikeskuksiin verrattuna hammaslääkärikeskusten verkkoajanvaraukset ovat vielä viime vuosituhannelta. Lähes kaikkiin olisi pitänyt varata aikaa puhelimitse. Halpana mainostetusta Megaklinikasta olisi voinut varata ajan netissä.  Sokkona, mille hammaslääkärille tahansa.

Luin hiukan nettikeskusteluja ja oli aika huonojakin kokemuksia, hammaslääkäreinä oli loppuvaiheen opiskelijoita tai huonosti suomea osaavia ulkomaalaisia. Eikä hintakaan aina ollut kovin halpa. Tosin etukäteen on aika vaikea tietää, monenko pinnan täyte tarvitaan, puudutetaanko yms.

Oma hammaslääkärini lähestyy eläkeikää, joten katselen nuoria miehiä (miksei naisiakin) sillä silmällä, pysyvää suhdetta ennakoiden. Hammaslääkärissä potilas on aika avuton, joutuu aukaisemaan suunsa, eikä yhtään osaa kuvitella, sattuuko, mitä tehdään ja niin pois päin.  Varsinkin me vanhempi ikäpolvi, jolla on lapsuudesta karmeitakin kokemuksia hammaslääkärikäynneistä.

Koska nyt joka tapauksessa halusin nopeasti hammaslääkärille, Attendon Tilkan Hammaslääkäreillä oli parhaat sivut.  Näköjään pojat osaavat bisneksen paremmin.  Onhan itsestään selvää, että pysyviä hoitosuhteita syntyy onnistuneiden ensi käyntien perusteella. Hammaslääkäreistä oli (ilmeisen ajantasaiset) kuvat, joista voi päätellä iän.  Myös erityisosaaminen oli suppeasti kuvattu. Mayo klinikan sivuilla lääkäristä kerrotaan valmistumisvuosi, tiedekunta, mistä valmistunut ja edelliset työpaikat. Koskahan joku Suomessa uskaltaa ryhtyä samaan?

Minulle on myös kerrottu, että jossain eräs hyvin komea nuori lääkäri oli joutunut ottamaan kuvansa pois lääkärikeskuksen verkkosivuilta, kun potilaaksi tuli rouvia, jotka ihastukseltaan eivät olleet huomanneet, minkä alan erikoislääkäri oli kyseessä.  Lienee eHealthin vähäisimpiä varjopuolia.  Eräs hammaslääkäri kertoi uudesta potilaasta, joka oli verkkosivuilta valinnut hänet "koska oli niin kiva etunimi".  Potilas ei ollut tiennytkään, että hänen ongelmansa oli juuri tämän erikoishammaslääkärin erikoisalaa.

Olen aiemminkin kirjoittanut lääkärikeskusten onnettomista vastaanottotiskeistä.  Tässä lajissa Attendon Tilkan Hammaslääkärit valtasi ylivoimaisesti jumbosijan. Menin hyvissä ajoin etukäteen, että ehtisin täyttää potilastietolomakkeen.  Sanoin, että haluan täyttää lomakkeen valmiiksi.  Tyttönen sanoi, ettei sitä tarvita.  "Mutta voin nyt antaakin sen, jos välttämättä haluatte, kuluuhan siinä aika täytellessä".

Istuin siihen vieressä olevalle design-tuolille täyttämään lomaketta. Neidillä oli jotain jännittävää meneillään älypuhelimessaan, ettei hän joutanut sanomaan, että varsinainen odotustila on ihan muualla.  Kun aikani oli jo mennyt, menin keskeyttämään hänen älytoimintonsa kysymällä, että missä se lääkärin vastaanotto on.  Viittasi sitten toisella kädellään yhtä ovea.  Sieltä löytyikin valtava vastaanottotila, jossa taulutelevisio pauhasi täydellä volyymillä jotain mainoskanavaa.

Huutelin huhuu, onko täällä ketään.  Jonkin nurkan takaa huudeltiin: "Salonen".   Ja minä huhuilin takaisin.  Vihdoin ilmestyi vastaanottoapulainen esiin.  Helatorstaiviikon perjantaina kun oli vain kaksi lääkäriä työssä.  Olinkin melko tuohtunut hammaslääkärille päästyäni ja ihan piti keskittyä, etten kaatanut kiukkua häneen.  Hän kiltisti otti vastaan täyttämäni lomakkeen. 

Hammaslääkäri olikin mukava ja reipas nuori mies, jolla oli vakaa käsi ja luottamusta herättävä työote. Hänelle mitä todennäköisimmin siirtyy hammaskalustoni ylläpito jos oma lääkärini eläköityy.

Kassalla tyttönen joutui hetkeksi panemaan kännykkänsä sivuun.  En saanut edes käsilaukkuani suljettua  kun hän jo oli palannut puhelimensa lumoihin.

Attendo sai hyvät pisteet verkkosivuistaan. Seuraavaksi päiväksi sai varattua aikoja nimetylle hammaslääkärille. Verkkosivut ja nettiajanvaraus kiitettävä. Samoin lääkäri. Tässä yhteydessä en ota kantaa verosuunnitteluun ja sen sellaiseen.  Kun hammasta kolottaa, ei ehdi niin monimutkaisia juttuja pohdiskelemaan.

 Heinäkuussa 2016, päivitystä edelliseen.
Vertailusta voisi luulla, että Attendon Tilkka voitti vertailun. Ei pidä tehdä liian nopeita johtopäätöksiä. Tuolloin osui kohdalle osaava, helläkätinen ja mukava hammaslääkäri.  Tänä kesänä olen sitten samaisessa paikassa kokenut elämäni kauheimman hammaslääkärikokemuksen.  Jos siis sattui (puudutuspiikki osui hermoon) ja juurhoito meni pieleen eikä sitä pystytä jälkikäteen korjaamaan. Todennäköisesti hammas joudutaan poistamaan.  Panoramarötgenkuvakin otettiin, mutta siihen ei tullut mukaan radiologin lausuntoa.  Potilaan pitää siis tarkistaa, että röntgenlausunto kuuluu kuvan hintaan.

 Parhaiden hammaslääkärien varauskirjat ovat täynnä
Netistä akuuttiaikaa hakeva on yleesä epätoivoinen. Hyödyllinen neuvo: jos on pitkäaikainen hoitosuhde johonkin hammaslääkäriin, kannattaa soittaa ja kysyä ylimääräistä "konsultaatioaikaa" ainakin samalta hammaslääkäriasemalta, josta löytyvät potilastiedot.  Jos "oma" hammaslääkäri ei ehdi itse hoitaa akuuttivaivaa, hän osaa neuvoa potilaan eteenpäin jollekin sopivaksi katsomalleen kollegalle.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laboratoriotulokset - voiko niihin luottaa?

Potilas vertaili Helsingin yksityiset lääkärikeskukset

Kumma tauti ja kummat oireet